Jdi na obsah Jdi na menu
 


test

Dnes vám představíme největší, nejbezpečnější, nejvýkonnější a také nejvybavenější Škodovku. Jde o model Octavia 1,8 20V s nejlepší možnou výbavou SLX.

Právě výbava vozu je to, na co dříve nebyl zákazník Škodovky zvyklý. Po letech výroby stále stejně vybavených (nebo spíše nevybavených) vozů, právě Octavia přináší možnost výběru. Nejlepší výbava SLX je mimořádně obsáhlá a zahrnuje: posilovač řízení, volant nastavitelný ve dvou osách, airbag řidiče i spolujezdce, imobilizer, otáčkoměr, výškově stavitelné sedadlo pro řidiče i spolujezdce, přední i zadní opěrky hlavy, osvětlení zavazadlového prostoru, pylový filtr, tónovaná skla, mlhovky, palubní počítač, elektricky ovládaná zrcátka, dělené zadní sedadlo, centrální zámek, 15ti palcová hliníková kola, elektricky ovládané střešní okno i boční okna, ABS i EDS, ostřikovače světlometů. O úplnosti výbavy SLX svědčí také to, že doobjednat lze už jen klimatizace, rádio, dálkové ovládání centrálního zámku, alarm a vyhřívání předních sedadel.

Pojďme se tedy podívat do interiéru. O jeho velikosti jste už určitě něco slyšeli nebo četli. Musíme dát za pravdu těm, co tvrdí, že na zadních sedadlech je místa pro nohy velmi málo. Osoby sedící vepředu musí posunout sedadlo vpřed na samou hranici pohodlí, aby bylo možno vzadu sedět. Kupodivu se to netýká místa nad hlavou, kterého je vzadu poměrně dost. Nutno přiznat, že toto je asi jediná větší chyba na kráse jinak velmi zdařilého mladoboleslavského vozu. Přední i zadní sedadla jsou velmi pohodlná a dobře tvarovaná. Jsou spíše tvrdší, přední s dobrým bočním vedením. Ovládání výšky a sklonu předních sedadel nečiní žádné potíže. U lepších výbav (LX, SLX) je v opěradle řidiče zabudována nastavitelná podpěra beder. Přístrojová deska působí velmi masivním dojmem a přispívá k pocitu bezpečnosti. Nelze se však ubránit pocitu z jistého „přebytku hmoty . Podle našich informací má u Octavie v příštím roce dojít právě na přístrojové desce k designovým úpravám. Všechny ovládací prvky na přístrojové desce jsou tam, kde by měly být a jejich ovládání je bezproblémové.

Jedna z velkých předností Octavie je zavazadlový prostor. Má úctyhodný objem 528 litrů, je plochý bez výstupků a díky výklopným pátým dveřím skvěle přístupný. Důvtip konstruktérů se projevil u plata, které tento prostor zakrývá. Pokud je nutno naložit například pračku nebo velkou televizi, plato musí ven a obvykle vzniká problém kam s ním. Ne však u Octavie, kde se dá plato krásně zasunout za zadní sedadla. Nutno podotknout, že vozy s větším kufrem než má tato Škodovka, lze počítat na prstech jedné ruky.

A jak se s nejvýkonnější Octavií jezdí? Po usednutí za volant zjistíte, že najít vhodnou polohu pro sezení není problém. Sedadlo lze posouvat v dostatečném rozsahu a mimo to jde snadno nastavit i jeho výšku. Poté si můžete upravit volant a to ve dvou směrech (nahoru-dolů, dopředu-dozadu). I jízda v běžném provozu odpovídá autům této třídy, tzn. snadné zatáčení (parkování) díky posilovači řízení. Řazení i spojka jdou snadno a lehce. Jízdní vlastnosti vozu na suchu jsou velmi dobré. Koncernový podvozek je shodný s Audi A3 i novým Golfem jen je jinak odladěn a Octavii propůjčuje výbornou směrovou stabilitu. Brzdy mají dobrý účinek a ze stokilometrové rychlosti jsme zastavili vůz do 41 metrů, což je výborná hodnota. I po deseti opakováních tohoto testu brzdy výrazně neochably (41,5 m).

Pětiventilová osmnáctistovka z rodu Audi je sice technickým klenotem, ale pro běžný provoz se nezdá tento motor zrovna ideální. Právě díky víceventilové technice se motor cítí lépe ve středních a vyšších otáčkách. To však způsobuje vyšší hluk v interiéru a také tolik diskutovanou vyšší spotřebu Octavie s tímto motorem. Převodovka je „šita na míru právě k tomuto motoru. Převody jsou celkově kratší a například na pátý př. stupeň při stokilometrové rychlosti jsou otáčky motoru již 3000. A pouhých deset kilometrů nad budoucím limitem na našich dálnicích (130 km/h) jsou otáčky na hodnotě 4250. A takové otáčky se samozřejmě projevují jak vyšší hladinou hluku, tak vyšší spotřebou. Palubní počítač nám po náročném testu ukázal hodnotu 12,9 l/100 km. Jak jsem se již zmínil, jde o hodnotu z náročného testu, ale i když jsem se snažil jet ekonomicky, hodnota okamžité spotřeby málokdy klesla pod devět litrů. Majitelé této verze Octavie nám potvrdili, že spotřeba se pohybuje okolo 10 litrů naturalu na 100 km. Jako klad tohoto motoru lze hodnotit jeho kultivovaný chod a slušné zrychlení z 0 na 100 za 10,7 s.

Závěrečné hodnocení je tedy rozporuplné. Kritiku zaslouží stísněný interiér v podélném směru, příliš krátké zpřevodování, horší výhled dozadu a nevyrovnaný motor. Z kladů jmenujme kvalitní dílenské zpracování, objem zavazadlového prostoru, dobrou ovladatelnost, skvělé brzdy, bohatou výbavu, plně pozinkovanou karoserii.